رمضان، ماه خدا و میهمانی خدا، ماه بهار قرآن، ماه لیلةالقدر و پاکی و تعالی انسان{2}
بسیاری از مردم چنین میپندارند که غذای بیشتر انرژی بیشتری تولید میکند غافل از اینکه غذای زائد و اضافی، موجب اختلال دستگاه گوارش و سبب ذخیره شدن چربیهای خارج از اندازه است و بیماریهای گوناگونی را به وجود میآورد. بیماریهای خطرناک چاقی، تصلب شرایین، انسداد عروق، دیابت و بسیاری از بیماریهای دیگر ریشه در تغذیه زیاد و گاهی هم معلول کیفیت آن است.
در روایات افزون بر روزهداری از ضررهای شکمپرستی و منافع امساک و کم خوری بسیار سخن گفته شده است و همواره مسلمانان به رعایت اعتدال در استفاده از انواع غذاها فرمان داده شدهاند.
یکی از درباریان منصور دوانیقی «خلیفه عباسی» نقل میکند:
روزی حضرت صادق(ع) در مجلس خلیفه حاضر بود. یک طبیب هندی کتابی درباره طب در دست داشت و میخواند و آن حضرت ساکت نشسته بود. چون طبیب از خواندن کتاب باز ایستاد، به امام صادق گفت: آیا مایلی چیزی از این کتاب به شما بیاموزم؟ امام فرمود:
نه، زیرا آنچه از قواعد طبی که نزد من است بهتر از چیزی است که تو داری و سپس فرمودند:
من دستور پیامبر اسلام(ص) را به کار میبندم که فرمود:
«المعدة بیت الداء و الحمیة هی الدواء؛(18) معده مرکز بیماریها و امساک بالاترین داروهاست.»
آن طبیب هندی با شگفتی گفت: طب غیر از این چیزی نیست. به نقلی دیگر، طبیب هندی از امام پرسید که این دانش را از کجا آوردهای؟ امام فرمود: این سخن را از پدرانم و آنها از پیامبر اسلام و پیامبر اسلام از جبرئیل و خداوند تبارک و تعالی آموخته است. طبیب هندی گفت: راست گفتی و من شهادت میدهم که خدایی جز خدای یگانه وجود ندارد و محمد رسول خدا(ص) است.(19)
امروزه نیز پزشکان معترفند که مسئله تغذیه نقش مهمی در سلامت و بیماری انسان دارد همان گونه که طبیب روسی «الکسی سوفورین» در کتاب خود مینویسد:
95% بیماریهای مردم از شکمخوارگی و سوءتغذیه سرچشمه میگیرد.(20)
وی در جای دیگر مینویسد:
«درمان از طریق روزه فائده ویژهای برای کم خونی، ضعف رودهها، التهاب بسیط و مزمن، دملهای داخلی و خارجی، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوراستنی، عرق النساء، خراز «ریختگی پوست» بیماریهای چشم، مرض قند، بیماریهای جلدی، بیماریهای کلیه، کبد و بیماریهای دیگر دارد. معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماریهای فوق ندارد، بلکه بیماریهایی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهای جسم آمیختهشده همانند: سرطان، سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا میبخشد.»(21)
آماری که همه ساله پس از ماه مبارک رمضان منتشر میشود بیانگر آن است که در سرتاسر ایران جرم و جنایت به صورت محسوس و گاه تا چهل یا پنجاه درصد کاهش مییابد.
و تعداد کسانی که به دادگاهها مراجعه میکنند نیز به نصف کاهش مییابد.
مردم در کوچه و بازار کمتر دروغ میگویند
و نیز کمتر سر یکدیگر کلاه میگذارند.
حتی دزدیها در این ماه کاهش مییابد و ...
و همه اینها از آثار روزه و روزهداری است.
برخی از تعالیم اسلام در این باره جنبه پیشگیری و برخی دیگر جنبه درمانی دارد در بخش پیشگیری به پیروان خود سفارش کرده است تا گرسنه نشوند از خوردن غذا خودداری کنند.
و به هنگام خوردن غذا پیش از آنکه سیر شوند از خوردن دست بکشند.(22)
و در بخش درمانی، روزهداری بهترین درمان است روزه مواد زائد و اضافی و جذبنشده بدن را میسوزاند. افزون براین، نوعی استراحت برای دستگاههای گوارشی و عامل مؤثری برای سرویس کردن آنهاست. و با توجه به اینکه این دستگاه در طول سال مشغول به کار است. این استراحت ضررری است.
روشن است که روزهدار به هنگام سحری خوردن و یا افطار کردن نباید در خوردن و آشامیدن افراط کند، تا از آثار بهداشتی و درمانی روزه نیز بهرهمند شود.
پینوشتها:
در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است: «صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید تا تندرست شوید.» در طب قدیم و همچنین در طب جدید آثار «امساک» در درمان بسیاری از بیماریها به اثبات رسیده است. و کمتر طبیبی است که در گذشته و حال به این حقیقت اشارهای نکرده باشند از باب نمونه: حکیم قرن ششم پیش از میلاد، فیثاغورث به شاگردانش توصیه میکرد تا در مواقع بیماری و نیز به منظور تهذیب نفس از نوعی امساک کمک بگیرند. سقراط نیز، که او را پدر دانش پزشکی نامیدهاند برای حفظ صحت و درمان بیماریها «امساک» را برای مدتی طولانی ضروری میدانست.
1. بحارالانوار، ج96، ص340، 341، 342، 359 و ...
2. وسائل الشیعه، ج7، ص224، ناشر، احیاءالتراث العربی.
3.بحارالانوار، ج96، ص356، 358، الامالی، صدوق 57، 58؛ عیون الاخبار، ج1، ص295.
4. سفینة البحار، ج2، ص64، دارالمرتضی، بیروت؛ بحارالانوار، ج96، ص255.
5. وسائل الشیعه، ج7، ص117، 119.
6. همان، ص116.
7. بقره، آیه183.
8. وسائل الشیعه، ج7، ص118.
9.همان، روایت 7، 10، 12، 13.
10. همان، ص118.
11. بقره، آیه 183.
12. بحارالانوار، ج96، ص356.
13. وسائل الشیعه، ج7، ص106.
14. بحارالانوار، ج96، ص106، سفینة البحار، ج2، ص66.
15. وسائل الشیعه، ج7، ص3، بحارالانوار، ج96، ص371.
16. بحارالانوار، ج96، ص255.
17. حکمة الصوم و آثار، ص38، ناشر: گروه فرهنگ اجتماعی کویت، به نقل از نقش روزه در سازندگی انسان.
18. سفینةالبحار، ج2، ص78.
19. همان.
20. حکمة الصوم و آثار، ص98.
21. روزه روش نوین برای درمان بیماریها، ص65 به نقل از تفسر نمونه، ج1، ص632.
22. سفینةالبحار، ج2، ص79.
مجله پیام زن شهریور 1388 - شماره 210
+ نوشته شده در جمعه ۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱:۳۹ ق.ظ توسط واله ابراهیمی
|